Starejši, ki uživajo manj živil in pijač s flavonoidi, kot so npr. jagodičevje, jabolka in pravi čaj, so izpostavljeni večjemu tveganju za razvoj Alzheimerjeve bolezni in povezano demenco v obdobju 20 let v primerjavi z ljudmi, ki uživajo več tovrstnih živil. Gre za ugotovitev epidemiološke študije 2800 ljudi, starih 50 let in več, v kateri so preiskovali povezavo med uživanjem živil s flavonoidi s tveganjem za Alzheimerjevo bolezen. Medtem ko se številne študije osredotočajo na povezavo med prehrano in demenco v krajšem obdobju, so v tej študiji preverjali izpostavljenost v 20-letnem obdobju.

Flavonoidi so naravne substance v rastlinah, vključno s sadjem in zelenjavo kot so npr. hruške, jabolka, jagodičevje, čebula in rastlinski napitki kot sta čaj in vino. Flavonoidi so povezani s številnimi prednostmi za zdravje, vključno z zmanjšanjem tveganja za vnetje. Tudi temna čokolada je vir flavonoidov.

Raziskovalna ekipa je ugotovila, da je manjše uživanje treh flavonidnih tipov spojin povezano z višjim tveganjem za demenco v primerjavi z višjimi vnosi teh spojin:

  • nižje vnose flavonolov (jabolka, hruške in pravi čaj) so povezali z dvakrat višjim tveganjem za razvoj Alzheimerjeve bolezni in povezane demence;
  • nižje vnose antocianov (borovnice, jagode in rdeče vino) so povezali s štirikrat večjim tveganjem za za razvoj Alzheimerjeve bolezni in povezane demence;
  • nižje vnoes flavonoidnih polimerov (jabolka, hruške in pravi čaj) so povezali z dvakrat večjim tveganjem za razvoj Alzheimerjeve bolezni in povezane demence;

Način prehranjevanja v daljšem obdobju lahko torej povežemo s kognitivnim pešanjem posameznikov. Glede na to, da trenutno ni na voljo zdravil za za razvoj Alzheimerjeve bolezni, je preventiva z zdravo prehrano še pomembnejša. Raziskovalci so analizirali 6 vrst flavonoidov in primerjali njihov dolgoročni vnos s številom diagnosticirane Alzheimerjeve bolezni in povezane demence. Ugotovili so, da je znižan vnos (15 % ali manj) treh flavonoidnih vrst povezan z večjim tveganjem za demenco v primerjavi z osebami z višjim vnosom (60 % in več) teh spojin.

Pravi čaj, še posebno zeleni čaj, in jagodičevje so dobri viri flavonoidov. Samo skodelica takega čaja na dan ali nekaj jagodičevja trikrat tedensko lahko pomeni veliko razliko v tveganju. Pri 50.ih letih še ni prepozno za pozitivne prehranske spremembe in prav takrat je čas, da premislimo, kako se lahko prehranjujemo bolj zdravo.

Vir: Paul F Jacques, Rhoda Au, Jeffrey B Blumberg, Gail T Rogers, Esra Shishtar. Long-term dietary flavonoid intake and risk of Alzheimer disease and related dementias in the Framingham Offspring Cohort. The American Journal of Clinical Nutrition, 2020.